Krabi, Thailand - Part 3

Day 3

Hari ke ke-3 ada hari yang penuh dengan drama.. Penuh warna.. Ada suka, ada sedih.. Kalau kamurang masih ingat 11 April 2012 adalah hari menggegarkan bumi Acheh, Indonesia. Di sana sini Tsunami warning dikeluarkan dan Krabi tidak terkecuali..

Kalau ikutkan pakej yang kami ambil tu.. Hari ke-3 adalah acara bebas.

Abang Rasheed (tour guide) kami mencadangkan kami beberapa aktiviti.  Antaranya jalan2 naik feri ke Phuket, Elephant Jungle Trekking dan ada beberapa tempat lagi (huh, lupa sudah!).  Setelah kami berbincang.. 

Akhirnya, kami bersetuju untuk mengambil pakej Elephant Jungle Trekking/ Sightseeing Fish Farm/Krabi Town/Souvenir Shop/Outlet Village Krabi-Factory Outlet dengan bayaran RM60 satu kepala..Semuanya aktiviti di darat.. :)

Gambal2 nya..

selepas breakfast di hotel.. kami diambil oleh wife tour guide kami.. sebelum meneruskan ke acara hoo-haa.. acara paling penting.. 'kurik' duit di ATM.. kehabisan cash sudah..
nota photo : kurik duit di atm.. kena servis caj rm15.. :|

Acara Pertama - Elephant Jungle Trekking at Sumate Koh Lanta Yai Safari.. Yang pondok2 tu ialah entrance-nya.. Yang Mazda color putih tu.. Kereta tour guide kami.. :p
Nota photo : Dan sebenarnya.. Pakej yang kami dapat ni adalah sangat murah.. Keseluruhan pakej hari ke-3 dari pagi sampai petang ini, kami hanya dicaj RM60 per head. (fee entrance/ duit minyak)

Jungle la sangat.. Dan yang sebenarnya.. Ia hanyalah ladang getah.. Namun seperti yang anda lihat.. Ladangnya sangat terjaga..
Me & Lyea.. Photo di atas gajah.. Seni orang siam.. Daun menjadi belalang.. Nampak tulisan di topi tu.. Gajah pun mau tips ok.. Bukan orang seja.. :p
Krabi Coastal Fisheries Research & Dev. Center.. Di sini terdapat pelbagai jenis ikan.. Tolak dugong ja.. :p
Souvenir Shop at Krabi Pearl.. Macam-macam ada dijual di sini.. Menurut tour guide kami.. Souvenir di sini murah2.. Namun setelah diteliti.. Dan yang sebenarnya, harga barang2nya agak mahal berbanding deretan kedai di Ao Nang Pier.. Lagi pun di sini harga fix... Teda harga kawan2... ;)

Lunch!Makan di sini sedap & murah.. Menu utama ofcos la Tom Yum Seafood.. Suasana di sini ala-ala kedai makan di kampung baru, KL..  (Lupa sudah nya kedai di sini ni.. Ada gambar signboard restoran.. tapi tulisan siam.. oh my siam!! ;)
Krabi River.. Abang Rasheed tu cakap.. Kalau datang Krabi nda bergambar dengan ketam2 kaluk ni.. Maksudnya kamu nda habis pusing Krabi lagi.. Hihihi.. ;)
Outlet Village Krabi.. Baju2 di sini memang murah gilerr.. Namun, cash hampir habis.. Nda bulih shopping.. Pusing2 ja.. Time ni sejam sebelum kami dapat berita Tsunami warning.. :|
Sri Krabi Souvenir Shop.. Tsunami warning.. Time ni macam-macam rasa ada.. Muka cemas.. Muka bajet2 bertenang.. Muka pasrah.. HP nda berenti berbunyi.. "Tanya kamu di mana? Apa keadaan?".. Nampak tu poskad.. Nda drama lagi tu.. Time ni kami semua pasrah kalau terpaksa 'berkubur' tanpa nisan di bumi Krabi.. :|
Chao Fa Pier ~ Pasar malam.. Ini sejam lebih selepas Tsunami Warning ditarik.. Baru sedar yang sebenarnya perut lapar minta di-isi..
City Hotel at Krabi Town, tempat yang dikira selamat (if) Tsunami betul2 melanda.. Walhal, malaikat maut tu berada di mana-mana.. :|
Pose bibik-bibik siam.. Dan sebenarnya, kami lari ke hotel ini sehelai sepinggang.. Ini baju2 pinjam ehsan dari tour guide kami (Abg Rasheed & wife).. Ko hadah pose gini time vacation?? :p

Yeay!!! Syukur! tamat sambungan trip Krabi hari ke-3..to be continued..
ok Papai!!!

4 comments:

Stellaclaire said...

Wah..siok oh..

beaty said...

wow banyak gambal ni..tu gaja buli naik ka tu ah

E said...

siukkkkkkkk..
ada gajah owh..hihi..

Unknown said...

stella ~ siuk!! sampai susah aku mo gambarkan dgn kata2.. :p

beaty ~ sgt byk gambal.. sampai pening mo pilih ni.. bulih naik ba tu gajah.. hihihi :p

eacha ~ super siok!! ;)

Labels